søndag 20. januar 2013

Et av de mest leste innleggene på den gamle bloggen var forklaringen på oldemor/bestemorruter. Derfor tenker jeg at det innlegget fortjener en plass her også.

Du starter med en løkke på heklenåla.
Jeg hekler 6 LM (luftmasker) 
Som settes sammen til en ring ved hjelp av en kjedemaske.  
Så hekler jeg 3 ST (staver) (den første som 3 LM) , 1 LM, 3 ST, 1 LM, 3 ST, 1 LM, 3 ST, 1 LM. Så fester jeg en kjedemaske til den første staven (den av 3 luftmasker) Jeg liker å starte hver runde i hjørnet, så jeg tar to kjedemasker bort dit.  
Så kan du velge om du vil bytte farge på tråden, men jeg bruker samme en runde til.

3 ST (første som 3 LM), 2 LM, 3 ST, 1 LM, 3 ST, 2 LM, 3 ST, 1 LM, 3 ST, 2 LM, 3 ST, 1 LM -------> til du kommer rundt, fest med kjedemaske i den første staven, og kjedemasker bort til hjørnet.

Jeg bruker 2 luftmasker i hjørnene, og 1 luftmaske mellom stavgruppene.
Nå bytter jeg farge, og fortsetter på samme måte 3 staver i hver gruppe, 1 luftmaske mellom, 2 luftmasker i hjørnene.  
Jeg liker å knyte tråden, og hekle den inn underveis, så blir det ikke så mye festing av tråder når jeg er ferdig. 
Ferdig med første rute. 
Så har vi to ruter...
Du kan sy de sammen, eller du kan hekle de sammen, jeg syns det er greit å hekle de sammen hvis det skal bli pute, men hvis det skal bli pledd, så blir det penest å sy.
Jeg legger to lapper med de fine siden inn mot hverandre, så hekler jeg FM (fastmasker) mellom hver stav.  
Så er det bare å hekle så mange du trenger/vil ha. :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar